Előadásaink

Kaláka Bábszínház

Becze Gábor – Gryllus Dániel - Radványi Balázs
 Kaláka Bábszínház

Mi történik a paraván mögött?

A „gyerekszínház élő zenével - élő koncert bábszínházzal" mottó jegyében a Jókai téri színházban számos sikerdarabot színpadra állító Kőváry Katalin rendezi a produkciót. „A Kaláka repertoárjából huszonkét olyan dalt válogattunk, amelyek rímelnek a bábjátékos formával, és amelyeket ilyen összeállításban még sosem játszottak - meséli. A népszerű számok közül nem marad ki a Faragott versike, az Iciri-piciri, a Nálatok laknak-e állatok, a Bőrönd Ödön, és elhangzanak többek közt Kosztolányi Dezső, Móra Ferenc, Szép Ernő, Nemes Nagy Ágnes megzenésített szerzeményei. - A történetet, ami összefűzi a dalokat Török Ágnes és Szívós Károly dolgozta ki, Orosz Klaudia pedig olyan figurákat és díszleteket tervezett, ami képzőművészeti és bábtörténeti szempontból egyaránt változatossá teszi az előadást."

A darabot Eörsi István megzenésített verse ihlette. Az Ördögfióka feleségül kéri a tündérlányt, aki azonban válasz helyett eltűnik. A keresésére induló kisördög útját kíséri végig az előadás. A különböző epizódok bőröndökből előbújó szereplőit Meixler Ildikó, Sallai Virág és Gazdag László keltik életre, miközben egymással is civakodva segítik a kisördögöt a tündérlány megtalálásában.

Szívós Károly, a bábos jelenetek rendezője szerint a bábozás évszázadokon keresztül az illúzióra épült, mindig kiváltságot jelentett, ha valaki láthatta a titkot: mi történik a paraván mögött. Példaként az indonéz árnyjátékot említi, amit a nők és a gyerekek csak szemből, míg a férfiak hátulról is nézhettek. A tradicionális irányzat képviselői ma is vallják, elveszne az illúzió, ha a színpadon a figurát mozgató művész is látható lenne.

„Mi a Kolibri alakulása óta bizonyítjuk ennek ellenkezőjét. Nemcsak, hogy nem von le az értékéből, de épp erősíti a hatást, ha az illúzió a gyerekek szeme előtt jön létre. Ha egy leszűkített térben, mint a színpad, önálló életre kel egy élettelen tárgy, a kicsik elfogadják a játékszabályt, azonosulnak a figurával és átadják magukat a történetnek, amíg tart az előadás. A nagyobbaknak és a felnőtteknek pedig kettős élmény, hogy a produkció megszületését a mozgató színészek játékán keresztül is figyelhetik. A gyerekelőadás akkor jó, ha többrétű, ha a kisebbek azt látják, szüleiket is szórakoztatja. Ebben a szellemben készítjük a Kaláka Bábszínházat is.